Convegni, seminari, workshop

Production, trade and value chains in the global auto industry

L’industria dell’auto e la Cina nell’era dell’auto elettrica e della mobilità sostenibile, Conferenza, Modena, 2 luglio 2021

The transformations of the global automotive industry: digitalisation, ecological transition and the impact of the Covid 19 crisis

GERPISA Colloquium 2021 - online event

The future of the automotive industry: dangerous challenges or new life for a saturated market?

XXXVII. c.MET05 Policy Research Meeting | 31 March 2021 Annamaria Simonazzi, Margherita Russo, Jorge Carreto Sanginés e Emanuele Murgolo

Roundtables on the impact of the Covid crisis on the global automotive industry

Gerpisa Round tables on Asia, Nort America, Europe, Emergent Countries | online event, recorded on June 30th - July 3rd 2020

Geopolitical and technological challenges for the automotive global value chains

2020 International Colloquium | 22 June -3 July 2020, Virtual Conferenc | GOING DIGITAL. TRANSFORMING THE AUTOMOTIVE INDUSTRY

Mapping specialisations in the automotive international trade: a multilayer network analysis

ARS'19 Seventh International Workshop on Social Network Analysis | 29-31 ottobre 2019, Vietri sul Mare, Salerno | MULTILAYER, MULTILEVEL AND MULTIMODE NETWORKS

From wage bargaining to the negotiation on “cognitive surplus value”: reflections on a laboratory for Industry 4.0 in Lamborgh

40th IWPLMS - September 9th & 10th 2019, in Düsseldorf

From wage bargaining to the negotiation on “cognitive surplus value”: reflections on a laboratory for Industry 4.0 in Lamborgh

27th Gerpisa International Colloquium (11-14 June 2019 ENS Paris-Saclay, Cachan, Paris)

Dalla contrattazione sulle retribuzioni a quella sul plusvalore cognitivo: riflessioni su un laboratorio per Industria 4.0

Relazione al Terzo convegno SISEC (Napoli, 31 gennaio – 2 febbraio 2019): Sviluppo e disuguaglianze. A sud del nord e a nord del sud. Sessione: Operai 4.0: processi organizzativi e di lavoro, azione collettiva e partecipazione politica

Cinquanta anni di contrattazione di secondo livello: che cosa impariamo dal caso Lamborghini?

Policy seminar, Dipartimento di Economia e Management | Università di Ferrara | 27 novembre 2018

Convegni, seminari, workshop

Pubblicazioni

The Changing Shape of the World Automobile Industry: A Multilayer Network Analysis of International Trade in Components and Parts

Institute for New Economic Thinking WP Series #173

Heading for a Crash? The Future of the Automobile Industry

INET web article

The Future of the Automotive Industry: Dangerous Challenges or New Life for a Saturated Market?

INET Working paper

Digital transformation in the automotive supply chain: a comparative perspective

in "Economic Policy, Crisis and Innovation. Beyond Austerity in Europe"

Innovazione tecnologica e organizzazione del lavoro: il ruolo del sindacato nel caso Lamborghini

QRS - Quaderni di Rassegna Sindacale, (3), pp. 45–64 2019

Osservatorio automotive Emilia-Romagna_2019

capitolo di libro

Digital upgrade in the automotive supply chain in Mexico: issues and challenges

working paper

Digital transformation in the automotive supply chain: China, Germany, Italy and Japan in a comparative perspective

working paper

Conflict and participation in bargaining at company level: the Lamborghini case

Economia & Lavoro, 1(2019), pp. 53-74

Cinquanta anni di contrattazione di secondo livello: che cosa impariamo dal caso Lamborghini?

working paper

Pubblicazioni

Metalnet: ricerca e didattica sulle reti competenze nella meccanica

Metalnet, è un laboratorio di ricerca applicata avviato nel 1999 a Modena per studiare i sistemi produttivi specializzati nella meccanica .
Si collega alle esperienze degli osservatori strutturali in provincia di Modena, in Emilia-Romagna ed in altre regioni italiane, che ebbero origine negli anni Settanta con le ricerche empriche sulla struttura produttiva, a cui dette un contributo originale Sebastiano Brusco. Nel perioodo 2000-2014 ha affiancato il progetto di ricerca-azione Officina Emilia.
Dal 2014, Metalnet è un Laboratorio del Centro di Analisi delle Politiche Pubbliche-CAPP, del Dipartimento di Economia Marco Biagi, Università di Modena Reggio Emilia.
Dal 2016, le ricerche sull'industria meccanica riguardano anche la filiera produttiva dell'industria automotive, in collaborazione con il Center for Automotive Mobility and Innovation-CAMI, dell'Università Ca' Foscari di Venezia.
A Metalnet sono collegati gruppi di ricerca in Italia e all'estero che collaborano per affinare strumenti e modelli di analisi della struttura produttiva.
Metalnet svolge attività di ricerca che coinvolgono anche studenti e stagisti.